ФЕСТИВАЛЬ КОЛЯДОК

История Рождественского Фестиваля колядок «В Доме Марии» начинается в 2010 году, когда в Ялтинском католическом храме Непорочного Зачатия Пресвятой Девы Марии состоялся первый из них. С тех пор каждый год в январе проходит очередной Фестиваль, а в 2014 году состоялся уже 5-й, юбилейный.

Ансамбль «Радониця», Симферополь

Ансамбль «Радониця», Симферополь

Организатором фестиваля является Ялтинское Польское общество «Odrodzenie», под патронатом: Одесско-Симферопольской Римско-Католической Епархии, Генерального Консульства Республики Польши в Севастополе и Римско-Католического Прихода «Непорочного Зачатия Девы Марии» г. Ялта.

На Фестиваль съезжаются участники со всего Крыма, под сводами Храма звучат старинные и современные рождественские песнопения на различных языках: русском, украинском, польском, немецком, чешском, английском. Традиционно Фестиваль открывается произведениями для органа, а заканчивается совместным исполнением старинного Рождественского гимна «Adeste fideles» на латинском языке.

Чешский фольклорный ансамбль «Студанка»

Чешский фольклорный ансамбль «Студанка»

Фестиваль ставит своей целью возрождение национальных традиций исполнения рождественских песнопений, популяризация рождественских песнопений-колядок, как носителей духовности, привлечение подрастающего поколения и молодежи к национальной культуре своего народа, возрождение национального самосознания.

В Фестивале уже есть постоянные участники, которые выступают на Фестивале уже несколько лет, и каждый год к нам присоединяется кто-то новый. Надеемся, что так будет и далее.

Мы всегда рады гостям и приглашаем к сотрудничеству всех желающих.

 Читайте на сайте о нашем Фестивале:

IV Рождественский Фестиваль «В Доме Марии»

V Рождественский Фестиваль «В Доме Марии»

VI Рождественский Фестиваль «В Доме Марии»

Фото:

IV Рождественский Фестиваль коленд «В Доме Марии»

V Рождественский Фестиваль коленд «В Доме Марии»

V Рождественский Фестиваль коленд «В Доме Марии»

VI Фестиваль колядок «В Доме Марии» 2015. Фото Ю.Карлова

VI Festiwal kolęd «W Domu Marii» 2015. Foto o.Mariusz Woźniak OP

VI Рождественский Фестиваль коленд «В Доме Марии» 2015

Фестиваль колядок в Ялте, 17.01.2015. Фото Мария Калиева

А также смотрите записи выступлений участников Фестиваля на страничке «ВИДЕО»

 

_______________________________________________________

Фра Анджелико Поклонение волхвов 1438-1445 (фрагмент)

Фра Анджелико Поклонение волхвов 1438-1445 (фрагмент)

Вітаємо всіх тих, хто сьогодні святкує Різдво Христове!

 Назар Олійник

Музика з давніх-давен була невід’ємним елементом святкувань. Зокрема із Різдвом нерозривно пов’язана традиція колядувати. Сама назва коляда походить від латинського слова “calendae”, що означало “перший день місяця”. З колядою пов’язаний звичай обміну святковими побажаннями і подарунками. Слід сказати, що спочатку колядка означала новорічну пісню, в якій містилися слова про благополуччя та врожай на Новий Рік. Пісня вихваляла господаря і його родину. Такі колядки часто співалися під вікнами хат з проханням про дари і були знані у всіх слов’янських країнах. Особливо цей звичай поширений в Україні.

Протягом своєї довгої історії коляда зазнала багато змін. Колядки виводяться з популярних в 13 столітті у Франції танцювальних пісень – каролес. В ті часи церковна музика була досить строгою і не користувалася надмірною популярністю серед простолюдинів. Існує припущення, що колядки з’явилися в середовищі ордену францисканців. В 13 столітті вони започаткували звичай, коли на Різдво виставлялися ясла і виконувалися урочисті співи на честь народження Ісуса.

Вважається, що автором першої колядки був святий Франциск Асизький, а батьківщиною колядок є Італія, звідки вони вже потрапили до інших країн.

Якщо йдеться про Польщу, то перші сліди колядок на польських землях простежуються починаючи з 14 століття, головним чином їх можна віднайти в містеріях і діалогах. Проте найдавніші колядки, які більш-менш схожі на свої сучасні відповідники, ми зустрічаємо починаючи з першої чверті 15 століття. Перша польська колядка, яка дійшла до нас у рукописному вигляді це «Zdrów bądź, Królu Anielski” (“Будь здоровий, Царю ангельський”) з 1424 року.

Перші польські колядки в своїй більшості походили зі співаників чеських братів – гуситського релігійного ордерну, який мав протестантський характер і був поширений в 15-16 столітті в Чехії і Моравії. Загалом в 15 столітті перекладено 31 колядку.

Одну з найважливіших польських колядок “В яслах лежить” написав на переломі 16 і 17 століття відомий теолог і проповідник, член ордену єзуїтів отець Пйотр Скарга. Текст написано до мелодії коронаційного полонезу польського короля Владислава IV.

Ще однією знаною колядкою є “Anioł pasterzom mówił” (“Ангел пастирям говорив”). Слова походять з 16 століття і є перекладом середньовічного латинського різдвяного твору Angelus pastoribus. В рукописі з середини 16 століття збереглося сім строф, але без запису мелодії. Натомість мелодія збереглася в органній табулятурі з другої половини 17 століття. Остаточний нотний запис зробив і опублікував в своєму збірнику ксьондз Міхал Мьодушевський в 1838 році.

17 століття принесло численні колядки на пастирську тематику. Привнесено чимало народних мотивів  і реалій епохи. Тоді виникли такі колядки як „Dzisiaj w Betlejem ”(“Нині в Віфлеємі”), „Bóg się rodzi” (“Бог ся рождає”). З’являються колядки колисанки, віншування, патріотичні, обрядові тощо. Розширюється також музична форма коляди, її співають в ритмі полонезу, оберка, маршу і мазурка.

Спостерігається різноманіття серед авторів колядок. Їх творили невідомі пілігрими, ченці в монастирях, священики і придворні. Поза сумнівом більшість колядок в Польщі постала в лоні католицької церкви, але теж не бракує лютеранських, кальвіністських чи навіть гуситських колядок. Загалом відомо понад 500 польських колядок, які походять з різного часу, починаючи з 15 століття.

Варто зазначити, що невідомо, коли колядка стала ототожнюватися з різдвяною піснею. Адже починаючи від часів середньовіччя і аж до 17 століття, вона не відрізнялася від інших релігійних пісень, бо ґрунтуючись на біблійному бюджеті вона виконувалася в формі релігійного гімну. Дослідники вважають, що лише починаючи з 19 століття колядка стала невід’ємним атрибутом Різдвяних Свят. Власне в 19 столітті, виникає ряд польських колядок, які здобули величезну популярність серед поляків. Ми зосередимося лише на одній з них. Йдеться про “Bóg się rodzi”, хоча її офіційна назва “Пісня про Боже Народження”. Автором слів є польський поет-сентименталіст Францішек Карпінський, який до слова народився поблизу Коломиї, тепер це Івано-Франківська область. В колядці Карпінського міститься формула з Євангеліє святого Йоанна “А Слово Тілом стало і жило серед нас”. Натомість п’ята строфа розпочинається словами “Взнеси руку Боже дитятко, благослови Вітчизну милу”, що надає пісні національного характеру. Варто не забувати, що ці слова мали особливе значення для поляків, зважаючи, що польські землі перебували під владою трьох імперій – Росії, Австро-Угорщини і Німеччини. Таким чином, Карпінському вдалося поєднати божественне з національним, сільські і традиційні мотиви з релігійним звучанням.

Музика колядки приписується польському композитору Каролю Курпінському, хоча тут присутній також впливи народної музики.